Öğretmenlere yönelik gerçekleştirilen seminer ve atölye çalışmalarında, Kürt sorunundan kaynaklanan meselelerin okul ve eğitim alanında yansıyan sonuçlarıyla ilgili barış ve uzlaşma imkanları üzerinde duruldu.

“Barış Sürecinde Bir Aktör Olarak Öğretmenlerin Desteklenmesi” başlıklı proje çerçevesinde Muş’ta, Van’da ve İstanbul’da ilköğretim dönemi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının katıldığı seminer-atölye programları düzenlendi. Bu programlar, Kürt meselesinden kaynaklanan ve hayatın her alanında olduğu gibi, eğitim alanında da kendisini hissettiren ağır sorunlarla baş etmeye çalışan eğitimciler için araçlar sunmayı ve okul ortamında bir uzlaşma ve barış atmosferi oluşturmaya katkıda bulunmayı amaçlıyordu.

Boğaziçi Üniversitesi, Muş Alparslan Üniversitesi ortaklığı ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi’nin desteğiyle düzenlenen seminer-atölye programları, eleştirel bir sınıf ortamı geliştirmek için tartışmalı hususlara ilişkin konuları öğretirken sınıfta ayrımcılığı ortadan kaldırmaya yönelik olarak ve demokratik bir sınıf idaresini hayata geçirebilmek amacıyla kullanılabilecek yaklaşımlar ve beceriler konusunda ilham vermeyi ve bu konularda bilgi ve malzeme sağlamayı hedefliyordu. Sunumlar, atölye çalışmaları ve tartışma bölümlerinden oluşan program Muş, Van ve İstanbul’daki ilköğretim dönemi öğretmenleri (sınıf ve branş öğretmenleri, rehber öğretmenler) ile eğitim fakültesi öğrencilerinin katılımı ile gerçekleştirildi.

Programlarda yer alan atölye-sunum başlıklarından bazıları şunlardı:

Ayrımcılık: Krizler-çözümler; Eğitim ortamının sorgulanması ve öğretmen; Sınıfı yönetmek; “Zor meseleleri” sınıfta konuşmak; Okulda çatışma çözümü; Okul ortamında farkındalık etkinlikleri; Dilsel ve kültürel farklılıklar açısından öğretmen yetiştirme; Eğitim ortamında eleştirel düşünme; Çatışmalı ortamlarda eğitim ve barışın inşası: Uluslararası tecrübeler…

Program kapsamında ayrıca çatışmanın okula, öğretmenlere ve öğrencinin yaşamına nasıl yansıdığı üzerine serbest tartışma oturumları düzenlendi, konuyla ilgili belgeseller ve kısa film gösterimleri yapıldı.

21-23 Eylül 2012’de Muş’ta, 16-18 Kasım 2012’de Van’da ve 21-23 Aralık 2012’de İstanbul’da gerçekleştirilen ilk tur seminer-atölye çalışmalarına, yarısı ilköğretim dönemi öğretmeni, yarısı eğitim fakültelerinde okuyan öğretmen adayı, toplam 94 eğitimci katıldı. Program, 2013 yılı içinde yapılan izleme atölyeleri ve panellerle tamamlandı. 29-31 Mart 2013’te Muş’ta, 4-5 Mayıs 2013’te Van’da ve 8-9 Haziran 2013’te İstanbul’da yapılan atölye programlarında yarısı öğretmen yarısı eğitim fakültesi öğrencisi toplam 105 eğitimci yer aldı.

2013 yılı içinde düzenlenen izleme programlarında, ayrımcılığa karşı sınıf içi etkinlikleri ile sınıfta insan hakları eğitimi pratikleri, katılımcı öğretmen ve öğretmen adayları ile paylaşılırken, değerlendirme bölümünde ise proje süreci boyunca geliştirilen, çatışmalı bölgelerde çalışan öğretmenlere yönelik eğitim modülü üzerine tartışıldı, katılımcıların eleştiri ve önerileri değerlendirildi.